2016. január 12., kedd

A legfinomabb túróspogácsa receptje...

 A mai napon a nagy szabadságolásom harmadik napján máris jelentkezett a sütés iránti honvágyam :)   Nem akartam nagyot sütni és nem akartam sokat pepecselni, de szerettem volna sütni és enni valami nagyon finomat..... valami olyat, amit régen ettem már .
Így esett, hogy készítettem egy adag túrós pogácsát , ami olyan tökéletes és elronthatatlan, hogy bárki elkészítheti és a siker tuti garantált !   Ha elkészítitek, akkor ti lesztek a család, vagy a baráti társaság középpontjában .





Ma poénból a privát oldalamon kitettem a kész pogik képét és annyian akartátok a receptet, hogy ám legyen, most leírom nektek és használjátok egészséggel :)

Túrós pogácsa :

Hozzávalók :
1 kg túró
1 kg vaj ( és szigorúan vaj )
1 kg liszt
4 tojás sárgája
4 dkg só
5 dkg élesztő


Elkészítés :
A túrót és a szoba hőmérsékletű puha vajat a tojások sárgájával és a sóval egy tálban jól összedolgozzuk. Az élesztőt egy kevés cukros tejben felfuttatjuk és ezt is hozzádolgozzuk, végül a lisztet is kisebb részletekben belegyúrjuk.   Én 4-5 részletben szoktam hozzáadni.
Amikor a tészta egyneművé válik és szép képlékeny a massza, akkor egy erősebben lisztezett deszkára kitesszük és szép kis cipót formálunk belőle.
Én általában egy jó maréknyi lisztet még hozzá szoktam gyúrni, hogy ne legyen olyan ragacsos a tészta.
Ilyenkor szépen  ki lehet mosakodni a gyúrásból és el lehet kezdeni a tészta hajtogatását....
Egy ekkora tésztát legalább 40x80 cm méretre ki kell nyújtani, majd képzeletben három részre osztva a két szélét befelé ráhajtani.
Szépen le kell takarni a deszkán hagyva egy nejlon zacskóval.




Ez azért jobb mint egy konyharuha, mert elzárja a tésztát a levegőtől és nem tud kicserepesedni és beszáradni a tészta ...
10 perces pihentetés után a tésztát kitakarjuk és lisztezés mellett ismét nyújtunk, majd hajtunk a tésztán egyet .
Ismét betakargatjuk 10 percre , majd ismételgetjük, addig, amíg  öt alkalmat nem hajtottuk a tésztát ...

Az ötödik alkalom után a tésztát ujjnyi vastagságra nyújtjuk és szépen kiszaggatjuk kerek szaggatóval. ( én nem szeretem, ha kicsik a pogik, mert akkor sokkal könnyebben ki lehet a sütés közben szárítani , illetve hamarabb el is dőlnek a sütés közben és nem lesznek szép formásak, pedig az fontos egy pogácsánál )

Sütőpapírral fedett sütőlemezre rakosgatjuk őket, figyelve arra, hogy ne legyenek túl közel egymáshoz, mert sütés közben szép nagyok lesznek és nem jó, ha egymásra kelnek a pogácsák !
Tetejüket tojássárgával kenjük meg és reszelt sajtot tegyünk egy nagy csipettel rájuk. Ne sajnáljuk a sajtot sem, mert, a sütés közben gyönyörűen rápirulnak és ropogós páncéllal vértezi fel a pogikat majd :)


 


Mivel a tészta végig az asztalon volt és hajtogatás közben szépen dolgozott az élesztő benne, nem szükséges semmi kelesztés már és mehetnek is s ütőbe .
160 fokon légkeverésen kell sütni amíg aranybarnák nem lesznek.
A sütés változó, mert méret és sütőfüggő, de 20 -30 perc alatt általában szépen megsülnek .
Ajánlatos félidőben megfordítani , hogy szép egyenletesre süljön.

A kész pogácsákat én mindig forrón eszem és utána a gyomorfájást is vállalom, mert az élmény leírhatatlan !
A pogácsa olyan könnyű, mint a vatta a közepe lágy és réteges, a külseje szép ropogós lesz.
Ez a recept a sok vaj és túró miatt olyan tartós, hogy akár másnap is remek ízélményt ad, mert nem szárad ki !

Én 1,5 kg túróból gyúrtam tésztát és csak a felét sütöttem ki, a másik felét sütőpapírral fedett tálcára raktam szorosan egymás mellé és lekenés, sajtozás után lefagyasztottam.
Másnap szét kell törni a pogácsákat és ki lehet zacskózni, vagy dobozolni és maradhat a mélyhűtőben.
Ha szükség lenne rá, akkor ki kell venni és szétrakosgatni egy sütőpapíros tepsiben és szobahőmérsékleten 2 óra olvasztás után lehet is sütni.
Így egy kosszal meg lehet úszni több adag pogácsát is és sokszor jól jön egy kis segítség a konyhában, ha váratlan vendég van, vagy csak nincs idő a hajtogatásra....

Remélem örömét leli majd a receptben mindenki és sokan kipróbáljátok majd !

Jó étvágyat kívánok hozzá és használjátok egészséggel a receptet :)


Lengyel József

6 megjegyzés:

  1. Mek csináljuk, mek csináljuk

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha kipróbálja, nem fogja megbánni az garantált :)
      Sok sikert és jó étvágyat hozzá :)

      Törlés
  2. sokszor már megcsináltam, feles adagbol, de a hajtogatas elott megkenem tojassal a tetejet, es ugy hajtogatom,10 preces pihenes utan 2x, gondolom ez altal lesz leveles a teszta. Bizonyithatom, hogy isteni, meg mas nap is ! HA MARAD" :-), nalunk meg nem sikerult meghagyni csak 2 db., mert kivancsi voltam, hogy puha-e marad. Szep estet mindenkinek. :-)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon finom, és az is fontos hogy egyszerű! Névnapomra is ezt viszem most a munkahelyemre, ahol tuti a mondat ... add meg légyszi a receptet, mert ez Isteni! Köszönettel:Tünde

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Remek recept, és köszi az egy kosszal járó megúszást, határozottan hasznos ötlet. :)

    VálaszTörlés