2011. július 6., szerda

KARAMELL





Mint az a blog nevéből is kiderül, a karamell az egyik anyag amit nagyon szívesen használok.Nem tanultam senkitől ,autodidakta módon tanultam meg mindent amit tudok.A lehetősége annak,hogy ez nekem is sikerüljön ,adott volt .Édesanyám kreativitását és szépérzékét örökölve csak a kitartásomon múlt minden .Iskolai szakoktatómtól  megtanultam a karamell lefőzését és innen már egyenes út vezetett a mai napokig.Akkoriban még kockacukorból dolgoztam,ma már isomalt cukrot használok.Ez az anyag lett napjainkra a védjegyem.Sajátságos virágokat és merész formákat alkotva készítem a tortáim díszét.

Kedvelem a nagy ,olykor már monumentális virág díszeket.Ezek a virágaimat Makány Mártával való közös munkám nyomán készítettem el .Ő szereti a nagy virágmotívumokat a ruháin és én is így kezdtem el készíteni az effajta karamelleket. Ezek a virágok nagyon sok türelmet és odafigyelést igényelnek ,mert a rengeteg szirom,amelyek alkotják nagyon könnyek összeroppannak .A legkedvesebb munkáim virágonként csaknem 100 sziromból állnak és ezekből van hogy 4-5 is felkerül egy tortára.
A karamell mindig is a cukrászat királynője volt és örökre az is marad,mert üveges csillogása,légies könnyedsége utánozhatatlan módon teszi maradandó emlékké legszebb ünnepeinket.


Karamell készítés : izomalt cukor,víz, ecet és egy kevés glukóz szirup.

 Az izomalt cukrot annyi vízzel felengeded,hogy az éppen ellepje ( ne legyen túl sok,mert az gyengíti a karamellt és még tovább is tart a készítés .Hozzá teszel pár csepp ecetet és egy kevés glukóz szirupot.           Forrald be 160Celsius  fokra majd öntsd ki szilikonlapra .Kevés hűtés után,amíg nem kezd el egyöntetű képlékeny masszává válni  ,kezd el selymesíteni . Ha elnyerte ezüstös  fényét ,máris dolgozhatsz vele .Ha nem tudsz izomalt cukroz és glukóz szirupot vásárolni,de szeretnéd kipróbálni magad , készíts kockacukorból és vízből karamellt,de ebbe több ecetre lesz szükséged mert a kockacukor nem olyan tisztaságú mint az izomalt cukor ,ezért erősebben kell invertálni.Szilikon lap helyett használhatsz olajozott márvány vagy gránit lapot .Ezek a módszerek ősrégiek,de ne feledjük el,hogy régen még nem lehetett beszerezni ilyen anyagokat amiket ma használunk és mégis készítettek karamellt  elődeink is.15 éve még én is ezt a módszert tanultam meg Könyvesné Terike nénitől a régi szakoktatómtól ,ő mutatta meg nekem a cukor lefőzését . Gázláng felett ,kenőkés végére húzva olvasztgattam a cukrot éjszakákon át .De megérte  .... :)
Ha valaki ,aki még nem próbálta  ,de nekilát ,számítson rá ,hogy nagyon sok kitartást és elszántságot igényel.De ha ráérzel az ízére és sikerélményed lesz benne ,nem fogod tudni abbahagyni.Ez egy szerelem amit nem lehet megunni soha !Mindig új és újabb virágokat és formákat akarsz majd megformázni .

Végül néhány kedvcsináló a kedvenc virágaimból:









Sok sikert és jó szórakozást kívánok mindenkinek akit sikerült rávennem a karamellezésre ......

11 megjegyzés:

  1. Mint az álmok, olyan szépek! Nagyon szeretném kipróbálni egyszer.

    VálaszTörlés
  2. Csodaszépek, nagyon szeretném majd én is kipróbálni, ha más nincs kísérletezek kockacukorral, arra esetleg egy részletes leírást tudnál adni?

    VálaszTörlés
  3. Pont most vettem izomalt cukrot!!! Kötve hiszem, hogy ilyen gyönyörűségeket tudok majd belőle csinálni, de azért majd megpróbálom.

    VálaszTörlés
  4. Bármely cukrásznagykerben megtalálod! Jó kísérletezést :)

    VálaszTörlés
  5. A színeket, hogy kapod? Valamilyen étel színezék?

    VálaszTörlés
  6. Pontosan, de óvatosan a színekkel, mert a pasztell a legszebb a cukorból :)

    VálaszTörlés
  7. Meseszépek!:)))Amikor csak idöm van végignézem!Ezek a virágköltemények számomra
    az etalon.Gratulálok.

    VálaszTörlés
  8. Régóta olvasom a blogot és régi vágyam volt kipróbálni. A héten kétszer is nekifutottam, de sajna nem sikerült. Valamiért nem szilárdulnak meg a formák. Nem tudom mitől lett túl lágy... talán sok volt az ecet vagy a glükóz szirup.
    Azt hiszem legközelebb akkor állok neki, ha valaki megtanít majd karamellt lefőzni.

    VálaszTörlés
  9. Már többször is főztew izomaltból,de másnapra vissza mattolnak a virágjaim.nem fénylik.ez mitől van?

    VálaszTörlés
  10. Anyaghányadok egyáltalán nincsenek??? Én arra gondoltam, hogy a cukorhoz kell mérni a hozzávalók mennyiségét, nagyot tévednék?? :)

    VálaszTörlés